kopen cultuurorganisaties hun plekje aandacht?

fonds pascal decroos LOGOAUTEUR Nico Kennes

Dat de reguliere media steeds meer commerciële overwegingen (moeten) hanteren bij hun redactionele keuzes, is oud nieuws. Een groeiend denken vanuit de interesses van de beoogde lezer, ten koste van meerwaardejournalistiek, staat daarbij centraal: wat niet voldoende mensen interesseert, maakt minder kans op redactionele aandacht. Cultuur is daar een sprekend voorbeeld van.

Grote namen en bekende gezichten uit het cultuurlandschap lijken in de media steeds vaker te primeren op wat journalisten zelf als belangwekkend ervaren. Binnen die relatie tussen media en cultuur neemt dit onderzoek specifiek het fenomeen van de ‘mediadeals’ onder de loep: culturele instellingen en festivals die middels contracten met bepaalde media visibiliteit claimen voor hun events, in ruil voor… Ja, waarvoor eigenlijk?

Steeds vaker wordt gefluisterd dat in deze ‘package deals’ niet enkel advertenties en spotjes, maar ook redactionele aandacht wordt vastgelegd. Klopt dat? In welke mate evolueren commerciële ruiladvertenties naar het louter afkopen van aandacht binnen de zogenaamd onafhankelijke en objectieve journalistieke ruimte, die door een ‘Chinese muur’ gescheiden zou zijn van de commerciële diensten van mediagroepen?

Meer over mainstream media

I wish that this information was as convincing as the lies that the mainstream media creates…

One thought on “kopen cultuurorganisaties hun plekje aandacht?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s